Det finns ett behov av att inom ramen för polisutbildning i högre
grad väva in verksamhetsförlagd utbildning. Utgångspunkter har varit att
polisyrket är ett hantverk och koppling finns till forskningsfältet polisers
kunskaper och förmågor.
Jag har under flera år bedrivit aktionsforskning hur
verksamhetsförlagd utbildning skulle kunna läggas upp och provat det i ett
tjugotal orter, från riksgränsen i norr till Karlshamn i söder. Aktiviteten påbörjades
år 2006 och senaste gången jag genomförde en sådan aktivitet var vintern år
2020.
Som mest har jag haft 196 studenter samtidigt som deltagit i en
aktivitet. Som minst 2 studenter. Det vanligaste var att jag själv genomförde
verksamhetsförlagd utbildning med cirka 15 studenter åt gången i nära samarbete
med den lokala polisen. Nedan en trafikkontroll på kontrollplats längs E20 norr
om Söderköping, Östergötland.
Nedan polisstudenter som avrapporterar med anledning av
anmälningar som skrivits i samband med att de medverkade vid ordningshållning i
Åre centrum, Jämtland.
Nedan polisstudenter som medverkat i Rinkeby, Stockholm i samband
med oroligheter.
Genom verksamhetsförlagd utbildning uppstår ett win-win
förhållande.
Studenterna upplever det som mycket positivt och vid utvärderingar
har den verksamhetsförlagda utbildningen framförts vara en av de mest lärorika
aktiviteter de haft under sin polisutbildning. Polislärare har vittnat om studenter
som medverkat en helg i verksamhetsförlagd utbildning och som tidigare har haft
svårt att klara den avslutande övningen på polisutbildningen har fått en
fördjupad förståelse för hur den teoretiska kunskapen omsätts i praktiskt
handlande.
Polisstudenterna gör nytta i verksamheten. Någon/några enstaka
poliser kan få förstärkning av en eller två färdigutbildade poliser och ett femtontal
studenter (eller fler). Det går att förstärka under perioder då många poliser
har ledigt, vid särskilda händelser eller mot ett specifikt brottsproblem.
Olika aktörer i lokalsamhället varit mycket positiva och hört av
sig i efterhand och efterfrågat mer verksamhetsförlagd utbildning.
Varit motiverande för medverkande poliser, dels att det går att
kraftsamla på problem/aktiviteter som man annars ofta inte hinner arbeta emot,
dels att få arbeta med polisstudenter som är positiva, dels att poliser som
medverkar själva känner att de utvecklar sin kunskap genom att de tvingas
förklara vad de gör och dels genom att de får en mängd frågor kopplat till
lagstöd och regler som de tillsammans med studenter tar reda på (inte sällan
har studenterna mer koll på nya lagstöd än poliser som arbetat ett tag).
För att få en mer utförlig beskrivning av denna aktionsforskning
se denna presentation (länk ej klar, under framtagning).