En av de första sakerna
som jag reagerade på i mitt möte med polisens organisation var sättet att
tillämpa kvantitativ styrning- och uppföljning. Under min polisutbildning skrev
jag om denna problematik och pekade på hur en fokusering på lätt kvantifierbara
nyckeltal bland annat leder till att det uppstår olika typer av
snedstyrningseffekter (se t.ex. Bruzelius/Skärvad, Integrerad
organisationslära):
Beteendeförskjutning: Styrsystemet framkallar ett
beteende som helt eller delvis inte överensstämmer med organisations mål.
Trixande. Styrsystemet utnyttjas på ett sätt
som inte är avsett och som ger den styrde vissa fördelar.
Förseningar. Beslut och handlingar försenas på
grund av styrsystemet.
Negativa
attityder. Styrsystemet framkallar
negativa attityder vilket i sin tur ökar sannolikheten för felaktiga ej
optimala handlingar.
Fokuseringen på
nyckeltal förvärrades när NPM (New Public Management) fick ett allt större
genomslag i offentlig sektor. Jag beskrev i olika texter hur det tog sitt
uttryck inom polisen gällande bland annat arbetet med narkotikabrott och
polisens trafiksäkerhetsarbete.
När det gäller den
interna styrningen har jag pekat på vilken stor potential det finns att få en
högre produktion och kvalitet om polisen anammar andra förhållningssätt vid
ledning och styrning än som är normalfallet inom myndigheten (se exempelvis
PM). Ledarskapet inom polisen är en viktig orsak till de stora brister som
finns idag, men genom att förstå denna påverkan går det också att identifiera vad
som krävs för en utveckling-Detta har varit ett återkommande tema i mina
forskningsrapporter(se t.ex. kapitel 5 i forskningsrapporter ”Hur hanterar
polisen gängskjutningarna?”)
Kritiken mot ”pinnjakten”
har ibland tolkats som att det inte bör finnas någon kvantitativ uppföljning. Det
är inte min uppfattning. Det går inte att ge polisen 40 miljarder kronor och
säga:
”Vi litar på
er, lycka till med verksamheten, ni behöver inte redovisa några kvantitativa
uppgifter angående vad ni har gjort för de tilldelade pengarna”.
Jag har lämnat förslag på hur
en styrning- och uppföljning som inkluderar kvantifierbara mått skulle kunna se
ut. Dessa förslag har gällt trafiksäkerhetsarbetet (se del 1 och 2 i denna
rapport), men har även berör alternativa sätt att följa upp polisens narkotikapolisverksamhet (se sidan 98-101 i denna rapport). Här
nedan ett exempel på uppföljning av myndigheternas verksamhetsplaner för
trafikverksamhet som bygger på ett antal kriterier som satts upp utifrån vad
forskning visat sig vara effektiv (1-6 inkl. bokstäver). Rött visar hur många
myndigheten som inte alls har berört viss målsättning/inriktning i sina verksamhetsplaner,
gult hur många som delvis berört dem och grönt hur många polismyndigheter (+
Rikspolisstyrelsen) som har uttryckt angivna målsättningar/inriktningar som tas
upp som kriterier i bedömningsmallen.
Nedan en liknande sammanställning sorterat efter de tidigare länsmyndigheterna där det framgår hur innehållet i deras verksamhetsplaner överensstämmer med vad forskning om trafiksäkerhet visat vara viktigt att beakta. Det teoretiska maxvärdet är 69. Den myndighet som fick högst värden hamnade på 20 poäng. Den som fick lägst 0 poäng. En liknande sammanställning hade gått att göra på hur myndigheterna genomförde sitt trafiksäkerhetsarbete, men att verksamhetsplanerna i så liten grad berörde trafiksäkerhetsarbete kan förklara att polisens arbete inom detta område är så bristfälligt (se rapport).
Grundidén hur
uppföljning skulle kunna se ut är överförbara till andra verksamhetsgrenar inom
polisen och gäller inte bara verksamhetsplaner utan också utfallet av
verksamheten.