Från polisintendent hos rikspolischefen till radiobilspolis
Uppdraget
att ta fram ett beslutsunderlag till PUST var mycket intressant. Åter skulle
jag komma i kontakt med starka krafter som inte satte polisens bästa i centrum,
utan sin egen karriär. Dessa lade stor kraft vid att fortsätta utvecklingen av
PUST. Två konsultrapporter hade pekat på problemet med PUST, men utvecklingen
fortsatte och de rekommendationer som lämnats följdes inte. Jag kunde
konstatera att den information rikspolischefen fick av sina närmsta chefer var
missvisande. Han hade själv fått sådana indikationer när han gjorde fältbesök
och träffade linjepersonal som arbetade med PUST. Jag presenterade ett
beslutsunderlag (läs rapport) och förslag till hur polisen kunde gå vidare.
Rikspolischefen fattade beslut som följde de förslag jag hade lämnat. Personal i linjeverksamheten var mycket glada över beslutet och firade detta och olika bilder lades upp på sociala medier.
Senare samma
år slutade rikspolischefen. En ny rikspolischef tillträdde hösten 2014. Även
kanslichefen på rikspolischefens kansli slutade. Flera av de som hade försökt
motverka mitt arbete att ta fram ett beslutsunderlag gällande PUST fick
nyckelbefattningar i den nya Polismyndigheten. Jag sökte olika befattningar i
den nya Polismyndigheten men sorterades omedelbart bort i
rekryteringsprocessen. Den förklaring jag fick var att jag inte nådde upp till
”ska-kraven” och beroende på hur man tolkade dem kunde jag förstå detta. När
jag senare begärde ut de som gått vidare i rekryteringsprocessen framgick dock
att flera av de som gått vidare till intervjuer och till och med fått tjänster
inte nådde upp till alla ”ska-kraven”.
I den nya
Polismyndigheten fick jag inte vara kvar längre på rikspolischefens kansli. Jag
placerades som yttre tjänstgörande polis i Botkyrka. Först som områdespolis och
senare som polis i ingripandeverksamheten. Jag fick inte några andra typer av
uppdrag i den nya Polismyndigheten. En chef jag tidigare haft kontakt med
pratade därför med avdelningschefen för IT-avdelningen och tyckte att polisen
kunde använda sig av mig med tanke på min bakgrund, men avdelningschefen
svarade: ”Han har bränt sina skepp inom
polisen”.
När det
lystes ut lokalpolisområdeschefstjänster sökte jag några av dessa. Det var
uppenbart att jag nådde upp till ska-kraven men jag kallades ändå inte på
intervju. Jag fick ett meddelande om att det berodde på att jag inte nådde upp
till ”ska-kraven”. Jag undrade över detta, men fick svaret att de åter
undersökt min ansökan och efter en nogsam bedömning kommit fram till att jag
inte når upp till de krav som finns för att kunna gå vidare i
rekryteringsprocessen. När jag begärde ut CV på de som gått vidare i processen
fick jag plötsligt ett meddelande om att jag gått vidare i processen och
kallades till en intervju. Någon förklaring till den förändrade beslutet fick
jag inte. Jag genomförde tester på ett externt rekryteringsföretag och när jag
i efterhand undersökte 130 chefers resultat så visade det sig att mina
testresultat var högre än alla dessa. Intervju genomfördes av polisen
HR-avdelningen. Jag uppfattade att intervjun gick bra. I den sammanfattande
värderingen som låg till grund för den fortsatta rekryteringsprocessen så hade
dock HR dragit slutsatsen att jag hade det lägsta förmågan som gick att ha på
skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga. Det angavs heller inte att jag
skulle ha någon utvecklingspotential när det gällde dessa förmågor. Den person
som senare muntligen skulle återkoppla resultatet började skratta när han läste
upp omdömet. Polisförbundet gjorde senare en anmälan till JO för
Polismyndighetens sätt att rekrytera chefer som de menade skapade en rädd
organisation. Jag användes som ett av flera exempel i denna anmälan.
Med
anledning av det jag drabbades av sökte jag en tjänst på Brottsförebyggande
rådet. Utifrån utlysningstexten kunde man få intrycket att den var skräddarsydd
för mig. Ett problem
i sammanhanget är dock att Brottsförebyggande rådet har en nära relation till
Polismyndigheten. Personalen på Brå behandlas exempelvis på samma sätt som
anställda inom Polismyndigheten vad gäller tillgången till Polishögskolans
bibliotek. Brå är i behov att få access till data och får ekonomisk ersättning
från Polismyndigheten för att göra vissa uppdrag. Med tanke på denna nära
koppling fick jag en dålig magkänsla när jag inte hade fått någon respons på
min ansökan inom rimlig tid. Den förstärktes av det svar jag sedan fick när jag
frågade hur anställningsprocessen fortlöpte. De uppgav att de försökt nå mig
utan resultat, men de hade inte skickat sms till den telefon jag angivit eller
mejl till min mejladress. Det är möjligt att de ringt, men jag kunde inte se
att jag hade några missade samtal från några okända nummer. Jag anade ugglor i
mossen. Med tanke på tidigare erfarenheter så bestämde jag mig för att spela in
alla samtal som framgent skulle ske under rekryteringsprocessen.
HR-chefen på
Brå tog kontakt med mig och jag upplevde att hon försökte övertyga mig om att
ta tillbaka min ansökan genom att säga att lönen var låg och att
arbetsuppgifterna var ointressanta för mig. Jag sade att jag ändå var
intresserad. Jag kallades på intervju. På intervjun uttryckte HR-chefen att de
var tvungna att prata med polisen för att få deras synpunkt på hur de såg på
att jag rekryterades till Brå. Mitt första uppdrag skulle nämligen vara ett
uppdrag som polisen finansierade. Även andra frågor under intervjun gjorde att
jag var relativt säker på att jag inte skulle få tjänsten. Med tanke på hur utlysningstexten
var skriven så var det uppenbart att de skulle vara svårt att hitta någon annan
som slog ut mina meriter. Det insåg sannolikt HR-chefen också.
Rekryteringsprocessen avbröts och man uppgav att tjänsten tillsatts internt.
Tolv veckor senare lystes en liknande tjänst ut med förändrade krav (se avsnitt
4.8.3 En rekryteringsprocess, sidan 42-44 i
rapporten om Brå.)