Polisens trafiksäkerhetsarbete
År 1975 var antalet trafikpoliser drygt 1400. Trots att poliskåren
har ökat med mer än tio procent sedan dess var antal trafikpoliser år 2020 nere
på under 300 samtidigt som antal körda kilometer i Sverige per år har fördubblats
under denna period (rapport).
Aktivitetsgraden vad gäller polisens reaktiva och
förebyggande arbetet inom trafikområdet är mycket låg trots att trafikfrågor är ett angeläget brottsproblem – både vad
gäller människors trygghet och döds- och skadeutfall på grund av brottslig
gärning liksom att förebygga osund konkurrens i transportnäringen (se rapport).
Att 61 person avled i samband med skjutningar år 2022 fick stor uppmärksamhet i
media jämfört med att det samma år dog nästan fyra gånger fler i trafiken och
att det varje vecka var fler än 75 personer som blev allvarligt skadade (se
debattartikel).
Trafiksäkerhetsfrågor
har legat mig varmt och hjärtat sedan jag började forska. Jag har genom åren publicerat
ett antal forskningsrapporter inom detta verksamhetsområde (se t.ex. rapport)
och har också bedrivit aktionsforskning för att utveckla olika metoder. En
problematik som jag arbetat mycket med är trimmade mopeder (se rapport), men
jag har också vid upprepade tillfällen lyft fram att den bristande förståelsen
för risker i trafiken även får konsekvenser för döda och skadade poliser och
att människor i onödan skadas vid bristande säkerhetstänkande vid efterföljande
och förföljande (se rapport).