Korruption
Jag
har inte publicerat några forskningsrapporter/artiklar med ett fokus på
korruptionen inom polisen. En av mina rapporter och de data jag samlat in blev
dock en utgångspunkt för en journalistisk granskning som ledde till ett
avslöjande av interna missförhållanden i slutet av år 2022 som fick följden att
biträdande rikspolischefen delgavs misstanke om grovt tjänstefel med anledning
av att han hade rekryterat en person som han hade en relation med till en hög
chefstjänst.
I
en bilaga till nyss nämnda rapport beskrivs hur sammanblandningen mellan yrkesroll
och personlighet är ett fenomen som har ökat i och med utvecklingen av sociala
medier, och att många polisanställda har kompletterat sin yrkesutövning till
att med hjälp av polisrollens trovärdighet marknadsföra varor, åsikter eller
sitt personliga varumärke. En studie som finansieras av Handelsbanken med
titeln: ”Men vi har väl ingen korruption – eller?” tar sin utgångspunkt i att
forskare funnit att omfattningen på korruptionen i Sverige har underskattats
genom att den svenska begreppsbildningen av korruption vilar på en snäv legalistisk
definition av korruptionsbegreppet. De data jag samlat in inom polisen
indikerar att det förekommer beteenden som anställda inom polisen uppfattar som
korruption. Det handlar exempelvis om att:
Vissa företag har gynnats vid upphandling
Vissa personer har gynnats vid rekrytering och befordran
Beslut har gynnat vissa personer om vem som ska få gå en viss
utbildning, tilldelas viss utrustning, beviljas ledighet, erhålla ekonomisk
ersättning i form av övertid, få lönepåslag etcetera
Personer har känt sig tvingade eller uppmuntrats att utföra/utstå
sexuella handlingar
Fackliga företrädare har agerat för att gynna sig själva eller
närstående
Beslut har påverkats i andra organisationer beroende på
vänskapsrelationer med chefer i Polismyndigheten
Jag har bedömt att problemen med
korruption inom polisen är så allvarliga att jag har lagt ner mycket tid på det
som brukar kallas universitetens ”tredje uppgift” och som innebär att universitet
och högskolor vid sidan av sin uppgift att utbilda och forska även har ett
uppdrag att (enligt Högskolelagen) sprida kännedom om
erfarenheter och kunskaper som forskningen gett:
”Till
verksamheten inom högskolan skall höra att sprida kännedom om forskning och
utvecklingsarbete. Kännedom skall också spridas om vilka erfarenheter och
kunskaper som har vunnits och om hur dessa erfarenheter och kunskaper skall
kunna tillämpas.”
I högskolornas uppgift ska ingå att samverka med det
omgivande samhället och informera om sin verksamhet samt verka för att
forskningsresultat tillkomna vid högskolan kommer till nytta. (Lag 2009:45)
Dessa
aktiviteter tar mycket tid i anspråk och jag har tvingats att i stor
utsträckning prioritera bort att publicera mina forskningsresultat i vetenskapliga
tidskrifter, där de framförallt kommer forskarsamhället till del. Polisen är en
skattefinansierad verksamhet och jag har sett det som mycket angeläget att
befolkningen i så stor utsträckning som möjligt får ta del av mina
forskningsresultat, vilket också har inneburit att jag har försökt att skriva
så tillgängligt som möjligt och att hjälpa journalister i deras uppgift att
granska makthavare och samhällsfunktioner.