Min bakgrund som
systemutvecklare har gjort att jag blivit involverad i olika former av
utvecklingsarbete när det gäller IT-lösningar inom polisen. Ibland har det
handlat om inofficiella praktiska lösningar som införts i verksamheten. Till
exempel gjorde jag ett planeringssystem i Excel när jag tjänstgjorde i Kosovo
och hade i uppdrag att hantera semesterplaneringen för den internationella
insatsstyrkan. Jag anpassades senare denna lösning till svenska förhållande och
den spreds bland personalplanerare inom polisen i Sverige. Oftast har inofficiella uppdrag handlat om
att jag tillfrågats att komma med råd synpunkter till projektledare och utvecklare
som känt till min dubbla kompetens som polis och systemutvecklare.
Jag har även haft
officiella uppdrag. Det viktigaste var nog när jag blev tillfrågad att ta fram
ett beslutsunderlag till rikspolischefen för IT-systemet PUST, som var behäftat
med så stora brister att det minskade effektiviteten och skapade stor frustration
bland användarna. Samtidigt var det ett prestigeprojekt där polisen investerat
stora summor. För att genomföra detta uppdrag blev jag anställd på
rikspolischefens kansli. Min genomgång visade att bristerna var så omfattande
att det inte var möjligt att behålla systemet. Istället lämnade jag förslag till
hur den fortsatta utvecklingen av polisens anmälnings- och
avrapporteringsrutiner skulle kunna ske (se beslutsunderlag).
Hur anmälnings- och
avrapporteringsrutinerna ska kunna effektueras och att förbättra kvaliteten på registrerade
uppgifter har varit ett återkommande tema i mina framförda förslag. År 2000
presenterade jag ett sådant förslag i form av en prototyp på ett anmälnings-
och avrapporteringssystem.
Nedan utdrag från
prototyp där anmälningsupptagning är mer strukturerad (jämfört med hur det var
och hur det fortfarande är) för att bland annat kunna analysera brott på ett
bättre sätt.
Ett förslag om hur man
skulle kunna införa ett webgränssnitt på de gamla IT-systemen för att
underlätta dataslagningar presenterades och infördes (WIPS). När förslaget
effektuerades fanns ett behov av att poliser i yttre tjänst kunde cirka 250
kommandon för att göra dataslagningar i olika system – än i dag finns spår av
det förslag jag lämnade och som effektuerades.
Mellan 2005 och 2007 var
jag med och tog fram en prototyp som byggde på det tidigare förslagen från år
2000 som fokuserade på hur en mobil lösning skulle kunna se ut för yttre
tjänstgörande personal för att fånga information och få stöd och hjälp. Nedan
utdrag från prototyp och fyra olika sätt att registrera information (genom
knappar på mobiltelefon, genom ljudinspelning, genom externt ihopfällbart
tangentbord samt genom att skriva med penna på mobiltelefon).
Det framtagna
IT-systemet för smartphones var så långt gången att ett 30-tal poliser
genomförde bärprov. Rikspolisstyrelsen fick den framtagna produkten gratis (produkten
värderades till över 30 miljoner kronor).
Den mobila lösningen
innebar att polispersonal kunde få stöd direkt på brottsplatsen och beroende på
färdighetsgrad och behov att kunna få tillgång till lathundar, lagstöd och
kommentarer. Vidare fanns det andra funktioner som ökade effektiviteten i
verksamheten. Nedan ges två exempel på detta.
Ett problem är att poliser
måste hålla reda på en stor mängd information. Förslag lämnades på hur poliser
ute skulle få tillgång till information vid rätt tid och rätt plats. Genom att
polispersonal aktiverade GPS-funktionen på sin smartphone kunde de när de inte
hade direkta uppdrag från ledningscentralen få uppslag på uppdrag som låg i
närheten av där de befann sig. Nedan några exempel (fiktiva):
En annan funktion som
föreslogs var att polispersonal skulle kunna få information i samband med att
de åkte fram till vissa typer av adresser där det varit upprepade brott för att
öka sannolikheten att gripa gärningsmän. Ett fiktivt exempel nedan som ger patrullen
på väg till ett inbrott information om var gärningspersonen tidigare tagit sig
in i fastigheten.
Jag har uppfattat det
som viktigt att få till mobila lösningar som är praktiska för fältpersonal och har
berört dessa frågor i flera rapporter (t.ex. Mobilitetsrapport).
Ett annat exempel på min
forskning om IT inom polisen är förslag om hur VR kan användas för att öka den
lokala förankringen hos polisens kommunikationscentraler samtidigt som det ska
finnas en hög förmåga att kunna hantera ärenden som kräver en koordinering av
poliser från olika områden vid större insatser. Nedan en bild från rapport som
visar hur en flygledare som sitter många mil från flygledartornet, men där teknik används
för att skapa en känsla av att flygledare fysiskt sitter på aktuell flygplats.
Förslag lämnades att VR
inom polisen skulle användas för att göra det möjligt att decentralisera
kommunikationcentralssverksamheten. Nedanstående bild visar åtta
operatörer med gruppchef. Känslan är att de sitter i samma rum. Personal på ort
B kan gå och prata med vakthavande befäl på ett liknande sätt med hjälp av VR
som om de var fysiskt placerade i Ort A.
Nedan ett exempel på hur
personal på fyra orter bildar en virtuell regionledningscentral. Ort A och B
har bemanning dygnet runt, medan ort C och D bara har bemanning under tider då
det är ett högt tryck på inkommande samtal.
En virtuell lösning gör
det också möjligt att länka samman personal från olika områden så att de får
känslan att de sitter i samma ledningscentral för att hantera är särskild
händelse som omfattar flera regioner, vilket exemplifieras nedan:
Den föreslagna virtuella
lösningen innefattade ett virtuellt ledningsrum där olika aktörer kunde mötas och
få känslan att de satt tillsammans (samverkan hur detta skulle gå till skedde
inom ramen för ett aktionsforskningsprojektet med bland annat räddningstjänst
och SOS Alarm och ett IT-företag som var specialiserad på VR-teknik).
Inom projektet föreslogs
också att VR-teknik kunde användas för att skapa virtuella ledningsplatser där
några aktörer var på en plats fysiskt medan andra inte var där. Det gick att på
detta sätt, till exempel vid en skogsbrand, få känslan av att en internationell
expert i skogsbränder satt i samma mötesrum trots att denne fysiskt befann sig
i Kanada. I figuren nedan är de med heldraget streck de som fysiskt befinner
sig på en plats medan de streckade är sådana som sitter på andra platser. På
vissa myndigheter fanns ett behov att skapa virtuella mötesrum för kontakt med
representanter på ledningsplats medan det från andra myndigheter bara
medverkade enskilda aktörer.
Inom ramen för
aktionsforskningsprojektetet hur polisens arbete på sina ledningscentraler
skulle kunna utvecklas ingick andra förslag på IT-lösningar (se exempelvis
sidan 145-148 i rapporten)